torsdag 3. mars 2016

Monotypi


Monotypi er en trykk-teknikk hvor vi framstiller et bilde ved å enten male direkte på en blankpolert metallplate eller ved at platen innvales med en tykk farge som bildet kan utarbeides i ved hjelp av for eksempel pinne, pensel eller hånden. Til slutt trykkes platen av i en kobbertrykkpresse. vanligvis går det bare an å ta ett godt trykk.

Teknikken jeg brukte var å bruke en malerull til å male et tynt lag med maling på en gassplate. Det måtte ikke være for mye maling, og heller ikke for lite. 



  • Jeg la figuren jeg skulle ha, ned på platen med et ark over der igjen. 


Dette er slik det så ut når jeg snudde arket igjen (har ikke bilde av selve prosessen) 


  • Til slutt var det bare å stryke over arket enten med hånden, en blyant eller en pensel. 




  • Når jeg snudde arket igjen og tok vekk figuren, fikk jeg dette resultatet: 

Her kan du se hvilken figur jeg brukte,
det er den samme fihuren fra graderings-oppgaven vi hadde tidligere.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar